vrijdag 6 juli 2012

Groepsonderkomen van natuurlijk materiaal

Bouw eens een meerpersoons onderkomen. De groupshelter uit het boek Essential Bushcraft van Ray Mears is mijn voorbeeld. Ik ben benieuwd hoelang het bouwen duurt, welke problemen ik tegenkom, gaat het bouwen makkelijk, of niet. En is het een comfortabele shelter om in te verblijven? Op naar de Veluwe.

Een najaarsstorm heeft een opstand met grove den plat gelegd. Op de grond ligt een dikke laag humus. Er staat veel Amerikaanse vogelkers. Genoeg bouwmateriaal dus. Het meeste werk was het verzamelen van stokken voor het dak. Ik ben zes uur bezig geweest met bouwen. Aardig wat werk. Er kunnen krap twee mensen in slapen.

Vergeleken met de "uit de hand gelopen lean to superstructure" (zie ander artikel in dit blog: lean-to-van-natuurlijk-materiaal.html), was deze hut aan de kleine kant. Maar dat is een keuze.

Regelmatig ging ik terug om te kijken hoe met dit onderkomen gaat. Na twee en een half jaar was het afgelopen. De minst steile wand was ingestort. Waar de stokken de grond raakten waren ze gaan rotten. De staanders van vogelkers waren nog puntgaaf. En onder de wand met m'n bushbed was het kurkdroog. Ik heb de hut met de grond gelijk gemaakt.
Eerst een stevig framewerk maken.  



Dan stevige takken er tegenaan.


Daarna humus er op. Van de grond af opstapelen.





Klaar.