maandag 14 januari 2019

Januaribivak 2018

Een paar dagen de bossen in. Dertien kilometer sjouwen vanaf het station tot m'n beoogde kampeerplek. Ik heb geen vehikel tot mijn beschikking. Het voelt wat vreemd als ik die denigrerende blikken zie van de mensen in voorbij zoevende auto's. Ik beeld het me in. Ik heb huis en haard op m'n rug. Geen zorgen!

De open polder maakt plaats voor bos. Ik pluk alvast wat dode takken uit bomen voor brandhout en pluk wat eetbare planten.

Op m'n stek nemen de routine's het over.

Tarp gaat overeind. Hoe zal ik hem deze keer opzetten? Ik kies voor een lean to model. Deze setup is niet helemaal oké merk ik de volgende ochtend. Het heeft geregend en er zit water tussen dat omgeslagen deel (zie foto). Even iets anders verzinnen.

Pothanger ophangen.

Vuurplaats in orde maken.

Riet halen voor wat meer comfort tijdens het pitten.

Water zoeken. Ik heb een gevulde drinkfles mee van 800 ml. Voor een paar dagen is dit niet genoeg. In een oud spoor van een harvester liggen plassen waar ik water uit haal. Ik kook dit water dan boven een vuur en heb dan drinkwater. Het water uit één zo'n plas stinkt behoorlijk. Ik zie voor me hoe een ree hier heeft staan kakken. Even verder zoeken dan maar…

Ondertussen broed ik op een plan. Hoe zal ik die karper(s) kunnen vangen? Ik zag ze laatst in het kraakheldere water van een sloot verderop. Hoe kan ik ze het makkelijkst vangen? Ik heb een stuk aardbeiennet en een eenvoudig vissetje mee. En een restje maïs uit de koelkast dat ik als 'bait' kan gebruiken. Ik kom er nog niet helemaal uit. Pas later, als ik weer thuis ben en in Eetbare Natuur lees hoe je karper kunt bereiden krijg ik inspiratie. Een mooi project voor in de toekomst. 

De romantiek van koken op een houtvuur.



De tarp als schuin dak model. Onder het terug geslagen doek zat regenwater de volgende ochtend. 









































Vanwege het slechtere weer een andere setup van de tarp: meer beschutting.






















Is dit ereprijs? Kun je het eten? Je bent nooit uitgeleerd.
Groeten uit het bos!