zaterdag 13 november 2021

Herfstbivak 2021

Wat een storm! Ik wilde vier nachten, het werden er twee. De NOS meldt windhozen, bomen op het spoor en lange files. Later verwacht het KNMI beter weer. Ik ga!   

Hoezo survival? Bivakkeren op een matras van dennennaalden... vers gebakken brood en een goed gevulde linzensoep... slapen in een heerlijk dikke slaapzak... onder een tarp...

Tijdens het eten hoor ik fiep... fiep...fiep. Ik draai me om en zie een ree, pakweg acht meter verderop. Ze wisselt nieuwsgierig mijn kant op kijken met grazen op een gehaaste manier. Wil ze mee eten?

Het belooft een mooie nacht. Het is windstil, de wolken zijn weg. Als ik in m'n slaapzak kruip zie ik een lichtje. Is het een koplamp van een auto? Er is al behoorlijk wat jachtactiviteit. Na een minuut weet ik het. De maan komt op. 

Een wolkeloze nacht in het bos met een maan is fabelachtig. Wit aangelichte bomen met intens zwarte schaduwen. En met het geluid van burlende damherten op de achtergrond ben ik in een andere wereld. 

De volgende dag op stap. Mijn gedachten gaan alle kanten op. Ik ga er sneller van lopen en ik weet: ik mis nu veel. Ik probeer het te doorbreken. Tempo vertragen. Soms even stoppen. Bewust alles om me heen opnemen.     

Even later spot ik een boommarter!

Waarom naar Afrika voor een safari? 

Linzensoep en vers gebakken brood.



Brood bakken.



Dieren spotten vanaf een hoogzit.









Opvallend veel vlinders in soort en aantal. Hier een dagpauwoog.







Afgebeten veren van zwaan? Prooirest van een vos?


Zadelzwam. Een eetbare paddenstoel.







Kijk ook eens achterom. Misschien steekt er toevallig een dier over.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten