donderdag 6 augustus 2020

Zomerbivak augustus 2020

De lucht is blauw en het zal rond de 30 graden zijn. Eigenlijk te warm om actief bezig te zijn maar onder het kronendak gaat het wel. 

Ik bivakkeer hier vaker. Een prachtplek. Dikke populieren, grote veldesdoorns, flinke hazelaars, veldjes met brandnetel en wat opvalt: veel omgevallen vogelkers. Soms maakt zo'n omgevallen stam weer scheuten. Re-iteratie heet dat leerde ik ooit op school. Het is een coulissenbos waar je onopvallend kunt wildkamperen. 

Bij aankomst de prio's. Onderdak, nest en brandhout. Ik kook op vuur en heb geen alternatief. Omdat het kan. Zelfs in deze droge periode is hier geen gevaar voor bosbrand. Er ligt bijna geen brandbaar spul op de grond dat vlam kan vatten en er zit geen organisch materiaal in de grond dat gloeien kan. Er zijn geen naaldbomen die makkelijk in de fik kunnen gaan met hun hars. Water is geen prio. Heb genoeg water mee voor de eerste dagen. 

Na het settelen is het tijd om de buurt te verkennen. Voordat ik vertrek spot ik een reegeit op noordoost. De wind is oost. Ze heeft mij kennelijk niet opgemerkt toen ik m'n bivak aan het maken was. Even later zie ik een reebok die haar volgt. Waarom zijn ze toch zo opvallend van kleur 's zomers? En zou er nog nabronst zijn? Heb ooit een ree carrousel gevonden (zie ander artikel in dit blog: carrousel ree). Mijn pad kruist de hunne. Voorzichtig lopend, takken op de grond mijdend ga ik op weg. Uiteindelijk schrikken ze toch op. 

Het is bloedje heet. Ik probeer me zoveel mogelijk te verplaatsen onder de bomen. Ik pluk ondertussen wat bramen en vind appels. 

Tijdens het voorbereiden van dit tripje bedacht ik om wat uitgebreider te koken. Heb zelfs een Dutch Oven mee om eten in te bereiden. Mijn plan is om broodjes te bakken die ik mee kan nemen voor onderweg. Ik kan dan wat verder van 'huis'. Ik maak onder andere een abraflap (appelbraamflap). En als avondeten gebakken aardappel met ui, tomaatjes en corned beef. Errug lekah! 



De natuur is mijn huis. Hier de slaapkamer en de keuken.

Koken in de Dutch Oven.



Plukvoer en het deeg gereed voor de appelbraamflap.



Gekookte appel en braam. Even dichtvouwen en de abraflap is klaar om in de DO te gaan. 

Van de natuur genieten. Geweldig om hier een paar dagen te zijn.   

Afkoelen in het meer.

En weer aan de kook.