maandag 14 augustus 2023

Zomerbivak: twee nachten

En wat een nachten! Geradbraakt komt de ochtend. Ik heb mijn meest praktische maar ook het minst comfortabele matje mee. De drukpunten heup en schouder geven me het idee dat ik een plank ben. Vanuit een soort haast heb ik te weinig aandacht besteed aan het moduleren van de ondergrond naar mijn lichaamscontour... Eigen schuld, dikke bult. 

Anyway... 

Een sprong naar het einde van dit verhaal. Als ik weer thuis ben dan waardeer ik die alledaagse gemakken die zo vanzelfsprekend lijken te zijn. Onbeperkt drinkbaar uit een kraan, een douche, op stahoogte koken, koken op een kookplaat, eten aan een tafel, een comfortabele zitbank. En als laatste maar niet het minste: een goed bed. Jij daar zou kunnen zeggen: "dat kun je ook allemaal in het bos regelen". Dat klopt, maar vergt veel energie. Teveel voor een lang weekend. 

En dan het verhaal. 

Machtelt dropt me in het bos. Onderweg naar m'n bivak pluk ik droge takken uit bomen en afgestorven brandnetelstengels van het vorige seizoen. Die brandnetelstengels vatten snel vlam in mijn zelfbouw bushcooker (zie ander artikel in dit blog: zelfbouw bushcooker). Ik ben helemaal verknocht geraakt aan dit ding. De brander is zuiniger en meer low profile dan een open vuur. Met een handvol houtjes kook ik een liter water en met weinig rook. Alleen met droge brandhoutjes!  

Bij aankomst kamp maken. De tarp afspannen. Twee hoekpunten diagonaal afspannen op een strak getrokken lijn tussen twee bomen. De één hoger dan de ander want dan loopt eventuele neerslag er beter af. Twee hoekpunten afspannen naar de grond. Snel, praktisch en simpel.  

De KNMI geeft regen op voor morgen. Ik wil nog gauw een daypack vol droge brandhoutjes verzamelen. Dan heb ik genoeg! En ik pluk bramen en vlierbessen. Het is er nu. Pluk de dag maar pluk ook je wildpluk als het er is. Een deel gaat mee naar huis om in te maken. Ik eet er jaarrond van. Gratis. Biologisch. Low carbon footprint. 

En dan water halen uit het meertje en dit drinkbaar maken. Een ochtend- en avondtaak. En in de ochtend ook brood maken voor een hele dag. In de billycan met stoom. Eenmaal klaar, afkoelen, deksel erop en in de rugzak. Mijn broodbeslag: verschillende soorten meel, rozijnen, walnoten (ook wildpluk van vorig jaar) en vocht uit bramen en vlierbes. Een paars broodje! Ben zo anderhalf uur verder. 

De volgende dag wandelen tot ver buiten 'mijn' bos om oogstresten van het boerenland te schrapen is mijn idee. Ik zou graag een halve plastic tas met uien meenemen naar huis. Maar het is te vroeg. Helaas. Ik was geïnspireerd geraakt door het zien van oogstresten op het boerenland een dag of wat terug in Brabant.  

Maar de wandeling is niet voor niets. Ik de flora en fauna met Obsidentify. Leerzaam en verslavend! En brandnetels en gewone berenklauw plukken als groente voor het avondeten met als basis een meegenomen kliekje rijst en een zakje cup a soup. 

Ik geniet van de natuur, het landschap, de wolken, de zon, de paarden, de libellen en de ontdekking van heggendoornzaad. Maar het meest bijzondere was het waarnemen van de groen oplichtende plekjes op de bosgrond midden in de nacht. Het mycelium van honingzwam geeft licht!


    
De tarp afspannen tussen twee bomen.

Gestoomd brood met braam en vlierbes.

Brood stomen in de billy.

En op je bril gaan zitten is niet slim.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten